Katja Virtanen

Katja Virtanen

Näin menestyt yrittäjänä – seitsemän testattua opetusta

asiakaskokemus, asiakaslähtöisyys, asiakaspalvelu, johtajuus, kieliteknologia, kumppanuudet, yrittäjyys, käännöstoimisto, kielikoutsicrew, vinkit

Minulla oli hiljattain ilo puhua Viron käännöstoimistojen liiton konferenssissa siitä, miten olen onnistunut rakentamaan yhden naisen yrityksestäni yhden Suomen suurimmista kielipalveluyrityksistä. Sen sijaan, että olisin kertonut kronologisesti, miten kaikki tapahtui, päätin kertoa, mitä olen matkan varrella oppinut.

Koska opit ovat helposti sovellettavissa muillekin toimialoille, jaan ajatukseni tässä:

 

1.Tunne itsesi 

Jos yritys (tai yrittäjä) ei tunne itseään, ei se voi kehittyä paremmaksi ja täydentää osaamistaan. Tämä on kaiken a ja o.

 

2. Löydä (huippu-)kollegoita 

Ensimmäisestä työntekijästä alkaen olen pyrkinyt rekrytoimaan ihmisiä, jotka täydentävät omia vahvuuksiani ja jotka sopivat tiimiin. Me Delinguassa etsimme myös jatkuvasti uusia toimintatapoja ja uutta osaamista.

 

3. Opettele delegoimaan 

Delegoiminen on yrittäjälle usein kuin antaisi lapsensa toisen hoidettavaksi. Kun opit luottamaan siihen, että kollegasi osaa hoitaa homman (usein vähintään yhtä hyvin kuin sinä itse), voit käyttää enemmän aikaa yrityksen kehittämiseen.

 

4. Tiimityön voima 

Toimivassa tiimissä henkilöiden taidot ja kemiat täydentävät toisiaan. Tiimin jäsenten on luotettava toistensa apuun ja haastettava toisiaan aina vain parempiin suorituksiin. Koska tämä ei tule annettuna, pidän ihanteellisen tiimityön mahdollistamista yhtenä tärkeimmistä tehtävistäni.

 

5. Yrityskulttuuri 

Kun yrityskulttuurina on tekemisen meininki ja kaikki soutavat automaattisesti samaan suuntaan, voi muodolliset prosessit pitää keveinä. Delinguan menestyksen salaisuus kyteekin kenties juuri tässä.

 

6. Luo prosesseja (ja muuta niitä tarvittaessa) 

Delinguan kasvu ei tietenkään olisi ollut mahdollista, jos toimeksiannot raapustettaisiin edelleen muistikirjaan. Työkaluilla ja prosesseilla on paikkansa, mutta yhtä lailla uskon niiden kyseenalaistamiseen. Prosessista pitää voida poiketa ja työkalujen tilalle hankkia uusia, jos lopputulos on asiakkaan kannalta parempi.

 

7. Kokeile ja muutu 

Jos jokin ei toimi, muutetaan sitä! Rakastan kokeilukulttuuria ja mottoni on: Mitä enemmän ideoita, sitä todennäköisemmin jokin niistä on loistava. Kun kokeilee paljon, epäonnistuu myös usein. Koen epäonnistumisen kuitenkin askeleena onnistumista kohti, jos siitä ottaa tarpeeksi opikseen.

 

Voiko näillä opeilla sitten menestyä kuka tahansa ja millä tahansa toimialalla? Kyllä ja ei. Yrittäminen edellyttää myös intohimoa ja rautaista ammattitaitoa. Ammattitaitoa on mahdollista hankkia matkan varrella lisää, mutta ilman intohimoa yrittäjyyteen ei ole mahdollista kehittyä itsensä työllistäjästä kasvuyrittäjäksi. Ja vaikka asenne ja organisaatio olisivat kunnossa, on vielä voitettava asiakkaiden luottamus. Mutta se onkin jo kokonaan oman kolumninsa arvoinen aihe.